Nuffnang Ads

Tuesday 10 December 2013

Pikir Lagi, Stress Jadinya.

Semalam tak boleh tidur.
Bukan tak boleh tidur, kurang nyenyak.
Otak banyak pikir.
Pikir apa lagi.
Pasal rawatan APD tu la.
Haish...mesti orang cakap aku ni tak habis-habis kan?
Da sakit tu buat la cara sakit.
Buat je la APD tu.

Pertama sekali, sebelum ada sapa-sapa yang nak mengata aku sebegitu.
I'm warninnnggg youuuu....
Pi Google dulu apa itu CAPD dan APD.
Tengok risiko dia, cara penjagaan dia, cara rawatan dia.
Dan bayangkan kesulitan dia kalo nak balik Sabah.
Ye, balik Sabah! 
Kenapa? Sebab laki I orang Sabah laaaa....

Dah habis Google, baru boleh paham kenapa aku geram tak sudah.
This is my life.
Bukan senang nak change your life to go through all this.
Masa doktor suruh aku buat dialisis pon, berbulan-bulan jugak aku hesiatate.
Skang ni bila aku dah terima cara hidup dialisis dan cuci darah, nak kene tukar pulak???

Weiii....tiub tu tergantung kat perut okayyy...
Kalo silap tido cmne?
Aku dah la ada history mengigau cabuat IJC.
Takut aku tiba-tiba aku mengigau ke.
Sekali bangun tengok berlumuran darah atas katil sebab tiub tercabut.
Wahahahahaha...okayyy...saiko..!!!
Tapi betol apa, aku takut aku mengigau.
Don't underestimate kemampuan mengigau aku.
Dulu masa IJC dulu, nasib baik Ibu aku dok sebelah, belom tidur.
Nampak la tangan aku godek-godek sedaya-upaya nak cabut jahitan IJC tu.
Terus Ibu aku sergah.

Hahahah...bila terkejut, siap cakap ngn Ibu, doktro bagi bukak IJC ni, tapi kene bukak sendiri.
Hahahaha, kau boleh? Bukak IJC sendiri.
Lagi satu, aku pernah jugak macam blank, lepas tu cabut branula dari tangan.
Biar je darah tu memancut ata lantai sampai jadi pool of blood.
Aku pon blank je pandang darah tu.
Padan muka kene masuk 2 pain darah balik.

Heeeehuuuu..... Tangkoff ni lagi laaa weiii...
Takde jahit, melekat je kat perut.
Separuh dalam perut, separuh luar perut.


Nampak tak contoh gambar ni.
Ni bukan gambar aku, ni gambar dari Google.
Ngeri kan kalo tertarik?
Eeee...eee...eeeee....
Aku rasa ngilu plak tengok.
Pastu, bayangkan tempat tu kene tutup, tak boleh kene air.
Kalo nak mandi, kasi tampal plastik ye.

And yes, no more mandi laut, no more mandi air terjun.
No more swimming.
Nak mandi pakai shower pon sikit punya leceh nak tutup-tutup dengan plastik.
Ai...ai...ai...ai....
Camne ni?

Tapi semalam dah bincang dengan suami.
Worst come to worst, aku akan terima untuk buat APD.
Ya Allah, permudahkan lah semua urusan ku.
Huuuu...terima kasih pada sesiapa yang sudi baca luahan aku ni.

Ye la, aku tak tau sapa yang baca.
Aku tulis takde respon.
Sedih pon ada jugak.
Macam aku cakap sorang-sorang.
Tapi kat blog ni la untuk aku meluahkan perasaan.
Untuk aku bercerita kisah hidup aku.
Aku Adalah Pesakit SLE.


No comments :

Post a Comment