Nuffnang Ads

Wednesday 25 December 2013

Branula

Kalo siapa-siapa yang keje hospital, tau la apa branula ni.


Haaaa..ni dia, yang jarum selalu masuk kat tangan tu.
Asal masuk wad je, mesti kene pakai ni.
Ok, ni nak citer pasal masa admitted hari tu.
Seperti biasa lepas register semua, timbang, ukur ketinggian.
Tiba la time nak insert branula.

Aku memang paling benci weiii bila insert branula ni.
Bukan benci sebab apa.
Sebabnya vein aku kecik.
Pastu, aku memang pasti tak ramai yang expert nak insert branula kat aku.

So, hari tu staff nurse ni ready-ready la alatan nak insert branula ni.
Plaster, alcohol swab semua.
Pastu aku nampak dia nak keluarkan yang pink punya.
Macam yang korang tengok kat atas, yang paling kecik kaler biru.
Kalau yang pink tu dah besar dah bagi aku tu.

So, aku cakap ngn dia, "Nurse, boleh guna yang biru, sebab vein saya memang kecik".
Tapi nurse ni kan, eeeeee...siap jawab apa korang tau?
"Emm...kita guna yang pink dulu, kalo tak boleh baru kita guna biru".
Ai...aii..aiii.... aku ni bahan ujikaji ke?
Bila tak boleh baru nak tukar?

Dan macam aku jangka, 3 kali cucuk pon dia tak dapat nak insert branula kat aku.
Sekali guna kaler pink, dua kali guna kaler biru.
Aku masa tu jangan cakap la, geramnya dalam hati Allah je yang tau.
Sakit tau takk??? Main keluar masuk, keluar masuk jarum tu.
Meh aku cucuk kat ko pulak, boleh? Macam tu la aku berkata-kata dalam hati.

Lepas tu, yang kali ke 3 dapat masuk, tapi takde darah keluar.
Dalam otak aku da pikir, ni memang tak dapat ni, sebab sepanjang aku pernah insert branula ni, bila keluar darah baru la kategori berjaya.
Pastu nurse tu try flush air ok, walaupon dah nampak darah setitik pon takde.
Lagi sekali dia main try-try dengan aku.
Eeeee.....dan automatik la tangan aku menggelembung dan terus biru.
Aku pandang je la, pastu baru la nak panggil orang lain yang buat.
Dah birukan tangan aku, baru nak panggil orang lain.

Tak pikir ke aku menahan sakit?
Memang nampak kecik jarum tu, tapi dah dia dok godek-godek tangan aku pakai branula, sapa yang tak sakit weiii....
Lepas tu masuk male nurse, nasib baik, sekali try je terus dapat.
Dan male nurse dengar permintaan aku sepaya guna kaler biru.

Jadi kat sini aku nak mintak tolong sangat-sangat, kepada sesiapa yang dalam bidang perubatan tu.
Tak kira la Staff Nurse ke, Male Nurse ke, Medical Assistant ke, Housemen ke, yang berkenaan la untuk insert branula tu.
Kalo korang jumpa la patient yang macam aku kan, dengan history panjang gila, dari umur aku 8 tahun sampai 27 tahun ni.
Tolong la dengar permintaan aku, paling tidak pon, aku mintak yang kaler biru, bagi je.

Percaya la aku cakap, untuk nurse-nurse muda yang baru kerja ni, aku lagi lama sakit dari korang yang baru kerja.
Dan aku tau jarum apa yang patut aku guna.
Aku jugak tau vein mana yang senang amek darah.
Jadi tolong la consider permintaan pesakit, bukan hal besar pon.
Mintak branula kaler biru je.
Lagi satu, kalo dah 2 kali try tu, berenti la godek-godek tangan aku.
Apa kata bagi orang yang lebih expert try.

Pengalaman lain yang penah aku ada pasal branula ni.
Masa kat Hospital Seremban.
Housemen yang nak try.
Memang nak try pon, kekok sangat aku tengok.
Tiga kali cucuk, kali ke empat baru dapat.
Lepas tu banyak darah keluar sampai basah kain aku.
Nasib baik la housemen tu muka baik je, kalo tak memang aku jerit la..
Tak pon buat menangis kuat-kuat.
Hahahahah...tapi sebab aku memang baik walaupon tengah sakit.
Aku pandang je laaaaaa..... pembaziran darah yang dia buat tu.

Ok, tu je nak citer.
Babai..!!!


No comments :

Post a Comment