Nuffnang Ads

Monday 9 December 2013

Harapan

Lupa nak story.
Masa bersoal jawap dengan doktor hari tu.
Macam-macam yang kami tanya.
Kalo APD, bagaimana nak travel naik plane.
Ye lah kan, suami orang Sabah.
Setahun sekali kurang-kurang mesti balik kampung si sebelah suami bagi mengeratkan hubungan keluarga.
Suami banyak bertanya, kalo APD, bagaimana air tu dibuang dan dimasukkan.
Doktor kata semua mesin yang buat.

Aku lebih diam, sebab aku dah tau dah konsep APD ni, macam CAPD jugak.
Leceh menjaganya. Tapi cara doktor cakap macamkan senannnggg je.
Ye lah...orang tak rasa, cakap memang senang.
Aku dah penah masuk tangkoff tu.
Aku tau lecehnya macam mana.

Lagi suami tanya, malam-malam nak pegi toilet macam mana?
Doktor tanya, masih ada kencing ke?
Aku jawab la, masih ada, walaupon tak banyak, tapi kerap kali.
See....doktor ni banyak tak tau pasal aku, tapi senang je nak suruh buat ADP.
Kalo doktor besar (doktor paling pakar, ketua jabatan) yang merawat aku dulu, semua dia tanya, semua dia consider.
Amek darah pon berkali-kali untuk pastikan.
Doktor suggest kalo nak g toilet, beli kerusi yang ada baldi untuk kencing tu.
Amboiii...lepas aku kencing?
Sapa nak bersihkan?
Tak tergamak rasa nak mintak tolong suami, walaupon aku tahu suami takkan keberatan membantu.

Lagi soalan aku tanya.
Bagaimana kalo aku nak mengandung.
Yang aku tahu, bila aku tnya staff dialisis, mereka menerangkan, kalo patient CAPD, bila mengandung perlu buat dialisis hari-hari jugak.
Tapi lain yang doktor ni bagitau aku.
Dia kata, kalo nak aku mengandung, aku perlu dapat buah pinggang baru.
Baru boleh mengandung.
Di situ doktor ni dah hancurkan harapan aku.

Bukan nak cakap apa, sepanjang 20 tahun berjumpa berbagai doktor.
Ada doktor yang sangat memberi semangat, buat kita kuat untuk lawan penyakit ni.
Masa doktor besar merawat aku, doktor besar sangat bagus.
Memberitahu aku boleh mengandung macam orang biasa, dengan syarat aku dialisis setiap hari.
Aku boleh terima penjelasan doktor besar.

Tapi doktor ni pulak, kene tunggu aku dapat buah pinggang baru.
Jadi memang aku takkan berpeluangkah untuk mengandung lagi?

Lagi buat aku dilema.
Perlukah aku mengambil anak angkat pula?
Kepada pembaca-pembaca yang mungkin baca blog ni.
Bolehkah beri aku sikit pendapat?



No comments :

Post a Comment