Nuffnang Ads

Thursday 5 December 2013

Dalam Dilema

Semalam ada klinik.
Yang check up setiap 3 bulan untuk check darah berkaitan dialisis.
Tapi macam biasa la kan, doktor suruh aku buat CAPD.
Kali ni diorang bawak doktor pakar pulak.
Dang..!!! Doktor pakar ni la yang check aku 2 tahun lepas.
Bila aku bgtau dia leher aku ada bengkak sikit, die check just pegang leher, pegang fistula.
Takde pon tindakan susulan untuk scan ke, apa ke.
Just cakap " Fistula ok kan, boleh guna lagi guna la dulu".
Aku memang ingat dia cakap macam tu.
Jumpa dia just check macam jumpa doktor kat klinik biasa.
Walaupon dia pakar, dia ambik mudah je.

Dua tahun lepas aku dah bagitau dia.
Now..??? Sumbat tu dah teruk, tak boleh buat apa, terus dia bebel-bebel aku suruh buat cuci darah air (CAPD atau APD).
Jadi macam mana ni?
Senangnya dia cakap, ini life aku.
Pastu cakap, kalo aku tak setuju dia akan refer hospital lain.
Dulu masa belom teruk, buat tak tau.
Sekarang senang-senang nak ubah life orang.

Dia tak rasa apa aku rasa.
Dia cakap memang senang.
Sebab tak rasa apa yang aku rasa selama ni.
Sekarang ni macam mana?
Orang yang tak pernah rasa, memang takkan tau susahnya untuk cuci air.
Walaupon dia cakap buat malam je, tiap-tiap hari.
Tapi penjagaannya tu lagi susah berbanding dialisis.
kalo kene infection lagi teruk, lagi sakit.

Ada orang yang aku kenal, lagi jaga elok-elok masa buat CAPD.
Once kene infection terus meninggal dunia.
Ada lagi akak satu tempat dialisis aku, buat CAPD.
Jaga elok-elok, memang tak kerja, duduk rumah.
Kena infection dia cakap sakitnyaaa Ya Rabbi.
Lepas tu sekarang ni dia buat dialisis.

Cukuplah semua yang aku lalui selama ni.
Tak boleh ke aku hidup dengan keadaan yang aku selesa sekarang?
Walaupon bacaan darah tu kotor, tapi badan aku rasa sihat.
Aku selesa sekarang.
Lagipon, masa diorang amek darah tu, selepas 2 hari aku belom dialisis.
Jadi memanglah kotor, belom dialisis!
Biarlah sementara aku hidup ni aku tak menyusahkan suami aku.
Aku tak nak dah hidup menyusahkan dia.

No comments :

Post a Comment