Nuffnang Ads

Thursday 19 December 2013

Nightmare For Me



Ahad lepas..aku register untuk meng 'warded' kan diri aku ke Wad 6E.
Wad Kardiologi.
Tujuannya adalah sebab nak buat angiogram untuk pastikan jantung aku sihat ke tak.
Kalo ada yg ingat, sejak dua menjak ni aku memang takut nak buat angiogram tu.
Walaupon ramaiii yang cakap tak sakit, tapi ntah laaa...aku rasa takut.
Prosedur angiogram dijadualkan pada Isnin 16/12/2013.
Aku tunggu dengan sabar, cuba relaxkan minda, tenangkan diri.
Even aunty sebelah katil aku pon balik dari prosedur tu dengan gembira.
Meaning gembira, memang gembira laaa...ketawa dan lega.
Dia cakap tak sakit langsung.
Sakit macam kene gigit semut masa bius je.
Lepas tu tak sakit.

So aku ditolak ke tempat untuk buat angiogram, tingkat 4.
Dalam kul 12 macam tu aku dah dihantar ke tingkat 4.
Menunggu dalam lebih kurang 2 jam sebab ramai pesakit yang nak buat angiogram jugak.
Dalam kul 2 giliran aku tiba.

Gambar ihsan dari Google.

Macam ni lah persediaan dalam bilik nak buat angiogram tu.
Ade mesin besar, banyak skrin, nak tengok jantung.

Gambar rajah dari mana wire tu dicucuk.
Time cucuk memag tak rasa ye, ada bius.
Tapi aku yang sakit tu bila bengkak tiba-tiba dan berlaku pendarahan.

Aku tarik nafas dan selawat.
Time doktor tu cucuk bius, memang sakit sikit, macam aunty tu kata.
By the time doktor masukkan wire tu, something went wrong.
Doktor kata tiba-tiba ada hematoma.
Meaning hematoma tu macam ada bengkak tiba-tiba.
Yang buat kan susah nak masukkan wire tu.
Dan suddenly darah tak berhenti keluar.
Doktor yang jalankan prosedur tu nampak panik jugak.
Doktor tekan tempat yang bleeding tapi tak berkesan.
Darah keluar banyaakkkk sampai aku ingat aku terkencing dan basah semua bahagian belakang badan aku.
Staff yang ada panggil doktor lain untuk bantu sebab aku bleeding non stop.
Dan doktor teruskan jugak masuk wire tu dan jalankan prosedur tu.

Bila selesai... giliran nurse pulak nak cabut balik wire tu.
Tapi bleeding aku tak stop jugak.
Diorang terpaksa tekan tempat yang berlubang tu dengan kuat.
Tapi masih tak stop bleeeding.
Seramai 3 orang staff mengambil giliran untuk tekan di bahagian yang bleeding tu.
Guess what, perlu tekan kuat untuk stop kan bleeding and I was in pain like hell..!!!
Penat aku merayu dan menangis jangan tekan kuat sebab kaki aku semua sakit sebab hematoma tu.
Tapi mereka terpaksa tekan sebab nak hentikan bleeding tu.
Hampir sejam setangah aku menahan sakit.
Oksigen drop sehingga 70%.
Aku tak larat nak tahan sakit, hampir pengsan.
Akhirnya bleeding stop.
Nurse tampal plaster, bersihkan semua darah yang berlumuran kat aku.
Aku dihantar balik ke wad.

Di wad suami menunggu dengan sabar.
Aku cerita kan apa yg berlaku.
Lepas angiogram, kaki kanan tak boleh digerakkan selama 6 jam.
Aku tidur dan tiba-tiba rasa sakit yang amat sangat di bahagian kaki.
Sampai tak tertahan aku menjerit dan meminta suami panggil kan nurse atau sesiapa sahaja.
Bila suami selak selimut aku, suami nampak darah penuh di cadar katil.
Maknanya luka aku bleeding lagi.
Tempat untuk masukkan wire angiogram itu adalah urat besar yang akan mengakibatkan pendarahan dengan cepat.

Lagi sekali aku terpaksa menahan sakit sebab doktor dan nurse perlu menekan di bahagian luka itu.
Sakitnya hanya Allah yang tahu.
Aku sampai hilang tenaga nak menangis dan menahan sakit.
Doktor mencadangkan supaya diletakkan ais bagi kebas sikit.
Alhamdullillah...kali ni cepat sikit berhenti bleeding.
Lepas semua tu...aku tertidur kepenatan.
Penat menahan sakit dari siang.
Aku di arahkan jangan bergerak hingga pagi berbanding pesakit lain...cuma 6 jam jangan bergerak.
Hb aku daripada 11 drop sehingga 7.
Yes...boleh dikatakan I'm almost bleeding to death. Takde la to death, tp hampir laaa....
Dengan package sesak nafas semua, macam nak pitam pon ada.
Nak pitam tahan sakit kot.

Terima kasih pada semua staff di unit kardiologi yang berusaha membantu aku.
Aku bersyukur, kalo mereka tidak menjalankan tugas mereka dengan cekap, mungkin aku sudah tiada lagi.
Keesokkan harinya, aku sudah boleh bangun.
Aku perlu ke dialisis pula di tingkat 2.

Di dialisis aku perlu 'heparin free' iaitu tiada ubat cair darah.
Kerana khuatir akan menyebabkan aku bleeding semula.
Disebabkan tiada ubat cair darah, aku perlu dimasukkan air setiap jam bagi mengelakkan darah aku beku di dalam tiub.
Dan aku perlu menambah jumlah tarik air kerana air yang dimasukkan setiap jam itu.
Mungkin silap kiraan aku, terlebih tarik air.
Aku pitam, dah tak dengar apa yang berlaku di sekeliling. Mata aku kabur.
Blood presurre aku drop.
Nasib baik suami dan staff nurse ada di sisi.
Cepat-cepat nurse masukkan air dan kurangkan tarik air.
Aku hampir tidak sedarkan diri dan tak boleh bernafas.

No comments :

Post a Comment