Nuffnang Ads

Friday 30 November 2012

Kisah Semalam

Semalam, Thursday, kenapa ntah, asal Thursday je, mesti macam2 jadi. Bukan la macam2 yang best, yang x best.

Malam sebelum tu, aku langsung x dapat tido, sakit tengkuk. Jadinya, pagi tu, memonteng la aku dari pergi office. Tengah hari bertolak ke hospital. Hubby sampai awal, pukul 1 tgh hari. Jadi aku sampai hospital pon awal, 1.40 tgh hari.

Duduk-duduk, kemas-kemas, siap-siap, sediakan bahan-bahan nak start dialisis. Tapi aku x pasang mesin tu, sebab x reti, hehehe. Hubby je yang terer, jadi kalo hari Sabtu, mmg hubby tolong pasangkan mesin. Jadi aku pon tunggu la, tunggu staff yang shift petang utk tolong pasang mesin.

Then, dalam 2.30pm, baru la dtg staff nk prepared mesin dialisis tu. Staff baru, tapi aku tgk macam dan pandai pasang dan prepared mesin. Settle semua, staff tu xde tanye pon berapa heparin hourly dan heparin bolus aku. Die cuma tanye nak tarik air berapa. Da setting2, aku ckp la bolus aku 2.8, hourly 6. Dan staff tu reply, "Dah".

Rupe-rupenye, Heparin aku di bagi banyak, nasib baik Abg PG dtg check, ade ke bolus bagi 3.0, hourly 8. Woiii, badan aku kecik je, berat pon da 36kg, kalo bagi bebanyak heparin, cair la darah aku plus mesti banyak gugur rambut aku.( Haji Mulok kata kalo terlebih bagi heparin, rambut bley gugur dengan teruk) Haiiisshhhh...cmne ni, rase nak marah, tapi memikirkan staff tu baru lagi, saboorrrrr je laaa.....

Dalam 1 jam lepas tu, mesin aku bunyik2, Kak Romela datang check, rupe-rupenya, staff baru tu x tekan start untuk dialisis, dan aku duduk 1 jam tu sia-sia je. Aih, kalo baru nak start, pukul berapa nak habis? Dah la hari ni hubby kene amek worker kat UKM dan rushing. Hmmm...Jadi, nak tak nak, kene la jugak dialisis cukup 4 jam, habis kul 7 malam. Dari pukul 1.40 tgh hari aku sampai, 7.30 malam baru keluar dari hospital.

Haih, memang setiap Khamis mesti ade problem ke? Penat badan jangan kata, walaupon dialisis tu duduk je, tapi darah keluar masuk dalam badan menyebabkan badan jadi sangat tidak bermaya.

No comments :

Post a Comment