Nuffnang Ads

Friday 23 November 2012

Bad Habits : Part 2

Wahh...tajuk macam ala-ala Breaking Down : Part 2 kann??? Hari tu aku ade post entry pasal Bad Habits ni. Hehehe...
Smalam, sambil lepak-lepak ngn En.Suami kat kedai, baru aku sedar yang aku ade lagi bad habits yang selalu membuatkan aku dibebel oleh En.Suami. Bad habits aku yg ketiga dan seterusnya :

3) Kunyah Ais Batu Bagai Tiada Hari Esok

Hehehe, kalo korang sedia maklum, sebagai pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang dan menjalani rawatan dialisis 3 kali seminggu, kami tidak dibenarkan minum air banyak (ayat poyo je kan, macam karangan perubatan). Jumlah air yang diperuntukkan kepada pesakit dialisis adalah 500ml sehari.

Korang bayangkan, 1 botol mineral water kecik tu je untuk sehari, mesti la x cukup kannn??? Aku pasti korang sume mesti suke melantak air banyak-banyak jugak apalagi kalo air best kannn??? (air manis-manis). Jadi, mengikut petua yang ade dalam risalah-risalah untuk pesakit buah pinggang, kalo nak hilang haus, kumam ais. KUMAM ye, KUMAM...bukan kunyah.

Tapi aku, aku konon-konon nak jimat minum air, aku pon kunyah lah ais. Tapi bile pandai kunyah ais ni, aku jadi macam syiokkk sangat. Jadi aku akan kunyah, kunyah dan kunyah sampai habis ais dalam gelas aku. Pastu siap mintak tambah ko.... Kalo da kunyah ais tu, patutnye x payah minum air la kan?? Tapi aku kalo dapat kopi o ais tu, sedap je sedut kan... Xsedar diri.

Kesudahannya, biase la, mesti bile datang dialisis, berat akan naik la dalam 2.5kg... Hahaha..
Pastu komplen ngn En.Suami sesak nafas. Hehehe..tu la bile setiap kali aku kunyah ais x ingat dunia tu, En.Suami mesti bebel kat aku. Hehehe

Sedap je aku nampak ais ni. Hahaha.. Aku ni boley dikatakan addicted jugak la.
Addicted ais ye, bukan Ice Ice Baby. Hahahah, okey, lawak hambar.


4) Suke Tak Nak Makan Sampai Gastrik

Haaaa..ni aku xtau la bad habit ke ape ke, tapi aku x rase lapar, jadi aku x makan la. Kesudahannya, gastrik woiiii...teruk nye gastrik, bukan sikit-sikit. Kalo kene tu, siap kene g klinik amek injection la.
Makan ubat x jalan daa... Haaa..ni pon,padan muke, tapi ni akan membuatkan En.Suami aku risau gile. Mau nye x risau kalo da sampai berguling-guling 2 hari 2 malam, okey tu aku tambah, selalu nye 1 setengah hari aku akan sakit macam nak pengsan.

Selepas makan berbagai jenis ubat gastrik x jalan, kene la g klinik amek injection. Serik jugak, sebab penat la tahan sakit, pastu x bley tido, jadi skang aku makan, makan sikit-sikit walaupon x lapar.

 Ni antara ubat gastrik yang aku ade, aku suke, sedap, hahaha. Tapi x jalan pon kalo aku yang kene gastrik. Doktor kate mungkin dinding perut aku da luka. Haaa...amek ko, dinding perut pon bley terhakis.




* Picture amek dari Google, aku malas nak snap-snap gambar.

2 comments :

  1. Bad habit tu.....akan berlaku tanopa disedari...mcm syokkk je..hehehee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... mmg, setiap org mmg ade bad habit yang x bley control.

      Delete