Nuffnang Ads

Wednesday 4 September 2013

Dialisis Semalam

Huhuhu, semalam dialisis.
Doktor ramai datang.
Sekali 3 orang.
Berderbar-debar aku.
Aku tau doktor nak discuss pasal buat CAPD tu.

Tapi doktor x layan aku dulu.
Diorang layan patient lain.
Last baru aku.
Doktor tanya apa keputusan masa pegi appointment Klinik SOPD hari tu.
Jadi aku cakap la, doktor kat sana x setuju untuk aku buat fistula di tangan kiri.
Sebab kat leher kiri pon ada blok sikit.
Kalo buat fistula maybe akan blok jugak.

Jadi doktor advise aku suruh buat CAPD ata IPD.

CAPD ni rawatan cuci air, aku kene buat kat rumah sendiri.
4 kali sehari.
Kat perut akan dimasukkan satu tiub yang dinamakan tangkoff.
Rawatan ni kalo nak buat di rumah, perlu ada kawasan yang bersih.
Sebab kalo tangkof tu kene jangkitan kuman, habis la aku.
Aku pernah dimasukkan tangkof ni dulu.
Tapi x boleh guna.
Boley bayangkan x?
Dah go thru surgery bagai, tangkoff x boleh guna.
Air x boleh masuk dan keluar.
Tangkoff tu tersumbat.
Tersumbat pasal apa, doktor xtau.
Bila scan sume ok.
Eeee....sakit nye, Allah je yang tau, sakit sebab da masukkan air masa first time, pastu bila nak keluarkan, kene masuk air baru, tp air lama x boleh keluar.
Jadi stuck la air berkilo-kilo dalam perut aku.

Masa dulu, aku diberi 2 pilihan, CAPD atau Heamodialisis.
Jadi first choice aku dulu CAPD.
Masa tu, baru habis form 5.
Pasrah je la, kalo kene buat rawatan kat rumah.
Tapi lepas tangkoff aku bermasalah, Allhamdullillah result darah aku ok.
Kira buah pinggang aku masih berfungsi la.
Jadi doktor amek keputusan hold dulu rawatan CAPD tu.
Cabut tangkoff dan aku balik rumah seperti biasa.
Continue ubat je.

Selama setahun aku makan ubat, buah pinggang aku tak boleh tahan lagi.
Doktor tanya balik, aku nak buat CAPD ke heamodialisis.
Masa tu, aku da bekerja.
Jadi tentunya CAPD bukan pilihan aku.
Lagipon aku fobia pasang tangkoff tu. Sakit.!!
Jadi aku setuju untuk buat Heamodialisis.

Perkara pertama aku kene buat fistula.
Fistula ni, kira tapak untuk memudahkan cucuk jarum di tempat yang sama.
Surgery untuk cantumkan arteri dan venus.
Jadi aku setuju, tapi buat fistula pon sakit gilaaa!!!
Dia bius kat tempat nak potong tu je.
Pastu masa surgery tu, diorang tarik-tarik urat tangan aku.
Sakit gila, menangis-nangis dalam operation theatre.
Untuk fistula, kene tunggu 3 bulan untuk tempoh dia matang.
Lepas tu baru boleh dialisis.

Sekarang dah nak masuk 5 tahun aku dialisis.
Doktor kesan, aku ada Thrombosis di belah kiri dan kanan bahu.
Jadi, proses dialisis tu tak berapa nak bersih sebab darah aku berpusing kat area tangan je.
Sebab saluran kat bahu tu dah sempit.
Tu yang doktor advice buat CAPD.
Maaf doktor, aku belom bersedia nak buat CAPD.
Aku masih fobia untuk harungi segala jenis surgery ni.
Cucuk jarum untuk dialisis pon aku berdebar-debar.
Kalo masuk operation theatre aku rasa boleh stop kot jantung aku.

Owh, sekarang ada pilihan rawatan yang ketiga.
IPD. Konsep sama macam CAPD.
Tapi x buat 4 kali sehari.
Doktor kata, rawatan ni, aku kene admit hospital seminggu sekali atau 2 kali.
Overnight sambil attach dengan mesin.
Dengar macam senang kan?
Tapi sama je la dengan CAPD.
Akan ada tiub kat perut.

Ya Allah, permudahkan la segalanya untuk aku.
Sekarang aku masih dialisis.
Sebab fistula aku masih elok.
Tapi darah je x berapa bersih.
Dan aku dah cakap ngan doktor, aku xnak buat CAPD dulu.
Doktor kata nanti kalo fistula aku da blok, aku nak buat apa?
Aku cakap, kalo blok nanti aku pikir balik.
Sedihnya... Aku rasa aku banyak menyusahkan suami.

Macam mana pulak dengan harapan aku nak pregnant lagi?

2 comments :

  1. assalamualaikum tuan tanah, bleh sy tau x apa punca bleh kne thrombosis tu? sy pun dialisis gak.. tp baru 2 tahun.. mmg dlm kepala ni x nak buat capd/ipd tu.. tp risau la pulak kalo jd mcm puan.. ada x doc bgtau punca2 kne thrombosis tu? -nkf patient

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, doktor sebenarnya pelik jugak mcm mana saya ada byk thrombosis tu. Tapi kesimpulan yg doktor bg adalah sbb saluran darah kecik, dan presurre fistula saya kuat sgt. Jadi lama-kelamaan tersumbat sbb vein tak dapat tampung presurre yg kuat.

      DIalisis ni kita tak boleh jangka, nasib la kalo jadi apa-apa macam saya. Ada di tempat saya, 20 tahun dialisis pon masih elok fistula dia.

      Delete