Nuffnang Ads

Friday 16 August 2013

Selami Hati Mereka

Lama tak update.
Mood nak update tu xde.
Pasal raya pon nanti-nanti lah.
Sebab aku x teringat pon nak amek gambar.
Padahal gila meriah lauk-lauk raya yang Ibu masak.

Semalam x berapa nak boleh tido.
Sebab masa dialisis semalam, aku terfikir.
Kesian pesakit-pesakit yang tiba-tiba dapat tahu buah pinggang mereka rosak.
Bayangkan selama mereka hidup, mereka sihat, tiba-tiba rosak tanpa amaran.
Ye lah, sakit buah pinggang ni mana dapat dikesan awal.
Tau-tau je dah rosak dan terus kene buat dialisis atau CAPD.

Macam aku, frankly speaking, aku macam da bersedia yang lambat laun buah pinggang aku akan rosak.
Aku sakit dari umur 8 tahun.
Dan sejak tu on/off buat dialisis. Pakai IJC je.
Bila darah ok, x dialisis.

Tapi, konon bersedia pon, first time doktor kata aku kene dialisis sebab darah terlampau kotor,
Aku nye sawan tu, boleh tahan la jugak, menjerit-jerit satu wad.
Ibu kata, kat wad peaditrik tu, aku yang paling tua, umur 16. 
Tapi aku nye lolongan, terkejut satu wad.
Yang aku ingat, aku meronta-ronta xnak pasang IJC, sampai doktor kelam kabut bagi bius terus tido.

Pastu aku sedar-sedar, IJC da melekat kat leher.
Apa lagi, sambung la melalak. Masa aku baru terjaga, Syazrah datang melawat aku.
Pujuk aku, aku nangis-nangis kata, aku xnk pasang IJC, aku xnk cuci darah.
Tapi da pasang kan, petang tu terus turun kat HDU untuk start dialisis.

Itu aku, yang memang dari kecik doktor da warning buah pinggang aku akan rosak.
Ni pesakit-pesakit yang sihat 30 tahun tiba-tiba sakit, macam mana perasaan mereka?



No comments :

Post a Comment