Nuffnang Ads

Thursday 6 December 2012

Zat Besi

Bulan lepas, aku ade appoinment medical check dgn doktor. Ini adalah rutin biasa pesakit dialisis. Setiap 3 bulan kami kene medical check up. Seminggu sebelum medical check up, kene amek darah dulu, nak check la kandungan darah ok ke x, macam, pottasium, kreatinin, urea, HB dan lain-lain. Hahaha...

Jadi, seperti biasa, mase medical check up, check berat badan dan tekanan darah (walaupon setiap kali sebelum dan selepas dialisis, mesti check benda ni, still diorg nak check jugak).

Nurse kate aku makin kurus, memang ler, last aku dtg medical check up, dengan jayanya berat aku naik 44kg, sekarang berat aku 38kg. Tapi aku masih lemas la, macam sesak nafas gitu, aku suspek berat aku patut kurang lagi.

Check nye check, patut la selera makan aku xde, rupenye aku kurang zat besi dan kurang darah, kiranya HB aku low. Hmmm..... mcm mana nk meningkatkan selera makan kalo zat besi kurang. Jadi doktor suruh aku amek ubat zat besi. Nama ubat tu RENOVER, seingat aku lah.. Hehehe...
 
Okay, tu citer bulan lepas, bulan ni, kenapa aku masih penat mengah-mengah lagi bile jalan jauh sikit. Hmmm..... before ni paham la, sbb HB low dan zat besi kurang, tp da amek ubat tu pon, xde perubahan, ke kene tambah lagi dos ubat tu.?


p/s: Walaupon aku keje kilang besi, x semestinya aku cukup zat besi.

1 comment :