Nuffnang Ads

Sunday 24 November 2013

Chemotherapy - Cyclophosphamide

Tak ramai yang tahu aku penah buat Chemo.
And yes, aku sangat memahami perasaan orang yg buat kemoterapi.
Orang cakap aku ada masalah buah pinggang je kan?
Wrong, they are wrong, aku ada SLE, iaitu auto-immune diseases.
Aku penah buat kemoterapi selama 2 tahun.

Sebulan sekali aku kena masuk wad untuk buat kemoterapi.
Dulu aku tak tau yang itu kemoterapi.
Sebab doktor explain kat aku masuk ubat Cyclophosphamide je.
Tapi kesan dia lepas masuk ubat tu, hanya Allah je tahu.

Lepas masuk ubat, dalam 2, 3 hari aku akan tido kat toilet.
Kenapa tido kat toilet? Sebab aku akan muntah je sampai tak larat bangun.
Makan apa la lagi kan? Muntah sampai dah takde apa nak dimuntahkan.
Sampai keluar semua cecair pahit.
Sampai tergeliat tali perut aku.
Sampai perit tekak.

Dengan pening, dengan tak larat nak makan.
Lepas tu selama sebulan rambut aku akan gugur teruk. Hampir botak.
Dah bila sekarang orang tengok aku happy je, buat dialisis, orang tak tahu apa yang aku lalui sebelum aku sampai ke tahap dialisis ni.

Sebab kene buat kemoterapi tu adalah sebab doktor nak usaha untuk selamatkan organ aku yang lain daripada rosak.
Sebab masa tu, SLE aku terlampau aktif dan mengganas.
Aku juga pernah menjalani rawatan tukar darah.
Tukar darah tu, doktor buang darah aku yang mengandungi antibodi yang tak baik tu, dan masukkan darah lain.
Masa buat proses tu, pernah jugak aku dapat darah yang tak ngam dan jadi alergik.
Sampai bengkak semua muka, tekak dan mata.
Hampir-hampir lemas sebab bengkak kat tekak tak boleh nafas.

Syukur staff dialisis masa tu pantas dan bersedia dengan ubat untuk alergic.
Sebelum aku sampai tahap di mana orang nampak aku hanya ada masalah buah pinggang je kan?
Macam-macam yang aku lalui sebelum aku boleh bertenang dan buat dialisis jeeee....
Orang anggap mudah sbb tengok aku biasa je, sakit buah pinggang.

Tapi apa yang aku lalui dari umur 8 tahun sampai la aku start dialisis umur 23 tahun,
hanya keluarga aku je yang tahu.
Bila aku kene warded selama 3 bulan.
Bila aku tak boleh berjalan selama sebulan, dan berkerusi roda.
Kena buat fisioterapi untuk bantu aku belajar berjalan balik.
Bila aku kene jumpa psychiatry sebab masa tu aku dah takde semangat nk hidup.
Bila aku langsung tak boleh menelan makanan sebab lidah aku penuh fungus, yang amat menyakitkan walaupon bila aku menelan air je.

Aku bersyukur sebab Ibu tak pernah berputus asa dengan aku, di saat aku sendiri dah berputus asa dengan diri sendiri.
Aku pernah berfikir untuk menolak semua rawatan yang diberikan kerana nak tunggu mati je.
Tapi Ibu tak pernah berputus asa, memujuk aku, menyuap aku makan walaupun aku tak nak.
Ibu juga la yang membersihkan lidah aku yang penuh dengan fungus sebelum menyuap aku makan.

Proses dialisis aku yang pertama, Ibu yang meneman aku di sisi.
Setiap kali dialisis, Ibu yang meneman aku.
Ibu lah yang setia menolak kerusi roda aku ke hulu hilir, jumpa psychiatry, berjumpa dietitian.
Ibu juga yang tidak putus asa menjaga aku, mengangkat aku ke toilet bila aku tak boleh berjalan selama sebulan.

Orang yang baru kenal aku sekarang hanya nampak aku yang sekarang.
Disebalik aku yang sekarang, hanya keluarga yang mengerti apa yang aku lalui.




No comments :

Post a Comment